Kvadratsmart? Javisst!

Här kommer inlägget som jag talade om tidigare. Det som jag ska skicka till Maria Gunnarsson som skriver en av mina favoritbloggar; Kvadratsmart, en fantastisk blogg fullspäckad med bra och roliga ideer för den som bor på liten yta. Här är några ideer från mig till dig Maria, men först lite bakgrund:

Jag och mina döttrar, 6 och 9 år gamla, bor i en bostadsrätt på 65 kvm, tre km norr om Uppsala centrum. Vi flyttade hit, efter att ha bott i Spanien i ett antal år, i april 2010. Med oss hade vi sex flyttkartonger proppade med leksaker och något enstaka föremål av stort värde för mig. Vi hade alltså NADA materiellt och dessutom var det väldigt sparsamt ekonomiskt. Så jag blev bästis med Blocket och vi umgicks var och varannan kväll!

Själva huset i sig är fyrkantigt och tråkigt, ett typiskt 60-tals hus, men jag köpte lägenheten ändå - dels för att den var ett kap och dels för att den ligger i precis det område jag ville att mina barn skulle växa upp i. Dessutom var det en gavellägenhet och jag såg att denna tvåa var en potentiell trea. Nu har jag byggt ett litet rum med eget fönster och dörr som visserligen bara är på 6,8kvm och numera kallar jag lägenheten för en liten trea!

Men oj, nu var inte tanken att jag skulle skriva min självbiografi här utan visa bilder på mina kvadratsmarta lösningar:

Sovrum 6,8 kvm



Klädskåpet rymmer alla mina kläder (man hinner inte samla på sig så mycket på knappt två år - därför funkar det ännu...) Spegeln gör att rummet känns lite rymligare. Jag har valt en 120cm bred säng för att få plats med ett "sängbord", men jag skulle även kunna klämma in en 140 eller 160 cm säng, men då skulle rummet kännas toktrångt! Det man inte ser på bilderna är att ovanpå klädskåpet står gröna IKEA Kassett lådor fullproppade med smått och gott. Jag har ingen förvaring under sängen, men det är nog något som snart blir oundvikligt. Den glesa "kristallkronan" ger ett bra allmänljus utan att för den skull ta upp någon som helst plats, alternativet var spotar eller en plafond, men jag bara älskar känslan av svunnen tid som kristallkronan, trots sin moderna utformning, ger rummet. 



Stolen fungerar som nattduksbord samtidigt som den är oerhört vacker (jag älskar gamla pinnstolar!) och kan dubbeljobba som sittplats i köket om det skulle behövas flera sådana. Fårskinnet på golvet är underbart att sätta fötterna i när man kliver ur sängen och har faktiskt följt med från Spanien, äldsta dottern fick den när hon föddes nämligen. Gardinerna är tunna och skira och släpper igenom mycket ljus trots att de är mörklila, vilket både hjälper till att skapa rymd och värme i rummet. Även lapptäcket har en förmåga att få rummet att se större ut, fastän jag inte kan förklara varför, men när jag byter överkast till ett enfärgat känns rummet mycket mindre.



Hyllan ovan sängen är även den ett sängbord, placerad tillräckligt högt för att man ska nå det, men utan att slå i huvudet.
Vid sänggaveln saknas en sänggavel i järnsmide. Blocket och jag letar för fullt! Högst 500 kronor får den kosta, det är inte det lättaste...


Barnrum för två!



Barnen delar rum. Som tur är, är det ett väldigt långt rum, så två loftsängar får plats på längden efter varandra. En hylla delar av rummet så varje barn har sin egen vrå under sin säng. Tyvärr fick hyllan inte plats mellan sängarna utan står under den ena sängen. Detta medför att en vrå, orättvist nog, är mindre än den andra, men den mindre vrån fick å andra sidan fönstret så det gick "jämnt" ut iallafall... Rummet hålls ihop som en enhet genom att bägge vråna har fått likadana möbler. Varsin gungfåtölj, varsin sekretär, varsin grön matta och genom att färgerna är lika. Vita möbler med röda och gröna inredningsdetaljer. Att långväggen är svart gör att det vita står ut ordentligt.



Den vrån som blev fönsterlös kompenseras genom en stjärnhimmel. Leksakerna har alla sin fasta plats i de röda lådorna som är märkta med etiketter. Små mjukdjur proppas in i nätkorgarna som hänger från sängbotten. Överdörr krokar hänger på sängen för morgonrock, osv.



Sekretären sväljer det mesta! Tyvärr finns där inte plats för en ordentlig skrivbordsstol, så snart måste det möbleras om. Dagens placering har tillåtit att det blivit en någorlunda golvyta att leka på. Kablar och eldragning, eller snarare avsaknad av dragning av el är det stora dilemmat i mitt hem. Det syns tydligt på fotot, men inget jag reflekterade över när jag tog bilden. Snacka om hemmablind!



Barnens vardagskläder förvaras i byrån som också blockerar en dörr samtidigt som den är lite rumsavdelare tillsammans med hyllan. Barnen väljer ofta den lilla golvytan mellan byrån och hyllan för sina gemensamma lekar.



Läs- och musikhörna. Väggmonterad bokhylla för att frigöra golvyta.



De större gosedjuren vaktar vid fötterna så att syrran inte får för sig att klättra över och snoka. En liten hylla som nattduksbord och en sänglampa är allt som behövs. Snart kommer döttrarna att bli för långa och inte kunna sitta upprätt i sina sängar. Då måste jag tänka ut en ny kvadratsmart lösning. Men det är nog ett par år kvar tills dess! Det värsta med loftsängar är att de är så extremt svårbäddade. Vi har löst det så att man oftast bara slätar till täcket och inte bäddar sängen alls. Annars är det bara fördelar med dem!

Det förminskade vardagsrummet

Som i vårt hem helt oironiskt kallas "salongen". Min tanke med detta rum var att ha maximalt antal sittplatser på denna minimala yta...



Bakom den här väggen som ligger i det vi kallar "korridoren" döljer sig mitt sovrum och så kan man skymta "salongen" längst bort. Mina halsband hänger på krokar över dörren. Och kartan är superbra för nyfikna små barn.



Andra sidan "korridoren" en bokhylla med böcker och lådor som slukar allt från balett utstyrslar och fotoalbum till halsdukar och sladdar! Ovanpå står ljusstakar som var min farmorsmors bröllopspresent när hon gifte sig 1896 och japanen i onyx tillhörde min farfarsmor. Fåtöljen står i "läshörnan", och är en extra sittplats vid behov, liksom puffen som i dagsläget står lutad mot väggen för att frigöra golvyta.



Min blygsamma, men dock stadigt växande, ödlesamling pryder den tredje väggen i "korridoren". I mitten en tegelpanna som en vän målat med typiska motiv från Gran Canaria. Att samla något man kan hänga på väggen är nästan det enda tänkbara alternativet om man bor på liten yta.



Soffan kan tyckas väldigt stor för ett så litet vardagsrum, men då rummets enda syfte är att rymma många människor för att sitta och umgås var det verkligen ett måste! Saccosäcken är barnens favoritplats när de tittar på tv. Kistan fungerar som bord/linneförråd och är ett arv från min mor. I tidningsstället som skymtar bredvid soffan ligger alla våra tv-spels tillbehör. Tavellisterna samlar vår aktuella konst. (Som idag har fokus på dansöser.)



Sidobord/databord/ritbord. Det gäller att allt har mer än en funktion för att platsa i ett kvadratsmart hem.



Lådorna rymmer alla våra cd och dvd skivor, iPods, mp3s, hörlurar osv.
Jag älskar tavellister! Det gör det möjligt att byta ut det man visar upp utan att behöva oroa sig för att väggen blir en schweizerost...  

Badrummet



Ett väldigt långt och smalt rum. Faktiskt en bedrift att bara ha en toalett på tre tjejer.
Det funkar si så där idag, tycker jag. Jag bara bävar för hur det ska bli när döttrarna blir tonåringar!!!
Iallafall har jag lyckats klämma in precis allt som behövs i detta badrum.
Tvättmaskinen är smal och toppmatad. Tvättsortering sker omedelbart i tre på varandra staplade lådor.
Jag tog bort ett litet kort badkar till barnens stora sorg och har nu endast dusch, men det var bara svårstädat och alldeles för kort för att man skulle kunna ligga ned och bada i det, alltså onödigt på denna lilla yta.
Färgerna, tycker jag, är glada och starka i rött, svart, vitt och rosa. Man blir glad av mitt badrum!



De små runda mattorna ger enhet samtidigt som de delar upp rummet i områden. Tvättområdet, handfatsområdet, toalettområdet. Förvaring finns överallt. Under tvättställ, på höghylla, vägghyllor, krokar, stänger och alla små föremål ligger i plastlådor eller i korgar.

Köket

Jag byggde nyligen om köket för att få det rymligare. Förut hade jag ett takhögt skafferi bredvid kylen där jag idag har en arbetsbänk. Det har gjort köket luftigare. Dessutom fick alla underskåp lådor som går att dra ända ut så att man utnyttjar hela skåpet. Och överskåpen går ända upp i taket. Jag prioriterade diskmaskin i fullstorlek och fick då ta ett lite mindre skåp under diskbänken, något jag aldrig ångrat, att diska är möjligen bland det tråkigaste jag vet!



Ovan denna arbetsbänk ska jag sätta öppna vägghyllor. Perfekt förvaring för kaffe och te!
Kyl/frys är extra höga - 200cm. Det finns faktiskt upp till 210cm, men då skulle jag bli tvungen att hämta en pall varje gång jag ville ta något från översta hyllan, så det blev ett lite mindre kvadratsmart val, men ändå mer praktiskt för just mig.



Detta bord är egentligen alldeles för litet, men 10 barn har jag lyckats klämma in runt det en gång!
Med en iläggsskiva blir det större och med två skivor blir det enormt! Det blir dock väldigt rymligt runt om i köket när man inte har ett alltför stort bord.





När pappersinsamlingen får inte plats i sopskåpet får man ta till plan B...



Stora rymliga lådor och väggskåp ända upp till tak löser förvaringen i köket.
På bänkarna behövs det mest bara några stilleben för att sätta lite färg!



Jag hade en örtodling i köksfönstret som tyvärr inte klarade av min utlandssemester över jullovet, nu finns kvarlevorna torkade i burkar. Ny örtodlingen är på väg framåt våren!

Kvar att visa är hallen. Den är ganska stor. Inte så kvadratsmart dock. Jag är inte nöjd med hur det alltid ser ut som ett bombnedslag där. Trots att jag har försökt ställa korgar och lådor som ska sluka allt som kommer innanför dörren ser det alltid stökigt ut i hallen. När jag löst den nöten återkommer jag med bilder!

Hoppas att du gillar något av det du sett?!



Kommentarer
Postat av: Maria

Men åh, gulliga du! Jag är alldeles rörd! Tack snälla du för att du skrivit ett så fint inlägg och dedikerat det till mig.



Jag tycker att du har gjort ett riktigt superjobb med lägenheten och bilderna riktigt sprudlar av inredningsglädje! Jag gillar särskilt döttrarnas rum där du verkligen har maxat det utrymme som stått till förfogande. Smart att samla leksaker i det hängande nätet och dela av sängarna med stora mjukdjur.



Det kommer ett mail med lite fler kommentarer. Imorgon, när jag är lite klarare i knoppen:D



Kram Maria

2012-01-23 @ 00:21:23
URL: http://www.kvadratsmart.wordpress.com
Postat av: Cattis

Jag hittade hit via kvadratsmart, kul att se alla dina lösningar. Nu ska jag kolla runt på lite andra inlägg också :)

2012-02-04 @ 19:50:26
URL: http://cattise.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad kul att du hittat hit Cattis! Jag är ingen proffsbloggare direkt, men jag tycker att det är kul att skriva ned mina inredningstankar och se före - efter bilder!

2012-02-06 @ 16:55:18
Postat av: Isabel

Jag är en mamma som ska flytta till 58 kvm med mina döttrar. 7o 9 år. Blev pepp

2013-06-27 @ 21:27:59
Postat av: Anonym

Jag är en mamma som ska flytta till 58 kvm med mina döttrar. 7o 9 år. Blev pepp

2013-06-27 @ 21:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Cicci

Letar bostad - IGEN! Har hittills inrett två hem på denna blogg. Snart kommer ett tredje hem att ta form här. Jag måste bara hitta hem först!




RSS 2.0